استفاده از ابزارها و افزونه ها برای تولید اتوماتیک نقشه سایت
نوشته شده توسط : سید محمدرضا گلستان


ایجاد کرد نقشه وبسایت (وب سایت مپ یا Sitemap) یک کدام از مهم ترین بخش های بهینه سازی هر وب سایتی می‌باشد. نقشه های وبسایت نه تنها طرحی از وبسایت شما به مورتوهای جستجو به نمایش میگذارند، بلکه آن ها کارکشته به ارائه اطلاعات ذیل نیز می‌باشند:
مجال تقریبی بروزرسانی صفحه های چقدر میباشد. 

دوره آموزش سئو


فرصت آخرین تغییر تحول کاغذ کی بوده می‌باشد.
معیار مداقه صفحات نسبت به یکدیگر چقدر است.
نقشه های وب سایت در بعضا تارنما ها دارای اهمیت ویژه ای می‌باشند. تارنما هایی که:
شامل محتوای بسیار زیاید بوده که به یکدیگر لینک و پیوند نشده اند.
دارای لینک و پیوند از تارنما های دیگر نیستند.
دارای هزاران هزار ورقه می باشند.
همانگونه که بدیهی میباشد، نقشه های سایت مشتمل بر لیستی از آدرس های تارنما برای ربات ها ساخت می کنند تا به آن‌ها در ایندکس مهم‌ترین صفحه ها تارنما کمک کنند. در‌این نوشته‌علمی شمارا با نکانی آشنا خوا هیم کرد که با رعایت آن‌ها در تشکیل داد و سئو نقشه سایت، همت بهتری از آن را برای موتورهای جستجو به نمایش خواهید گذاشت.
1. به کارگیری از ابزارها و افزونه ها برای ساخت خود کار نقشه وب سایت
ایجاد کرد نقشه وبسایت با به کار گیری از ابزارهایی که دارای امکان ایجاد کرد آن بوده یا افزونه هایی مانند Google XML Sitemaps در وردپرس بسیار بی آلایش می باشد. وب سایت های وردپرسی که از Yoast سئو استفاده می کنند می توانند از امکان نقشه سایت این افزونه منفعت ببرند.


افزونه بهینه سازی Yoast سئو Premium (یواست seo)
همچنین می‌توانید با تاسی از ساختار نقشه های وبسایت XML، آن را به طور دستی نیز بسازید. از نظر فنی اجباری به تشکیل داد نقشه وب سایت در فرمت XML نیست. تنها قرار دادن آدرس های تارنما در یک فایل متنی به گونه ای که هر آدرس در یک سطر قرار داشته باشد کفایت می کند.

با این موقتا در شرایطی‌که عشق و علاقه مند به نشر داده های بیشتری در نقشه سایت مانند اتربیوت hreflang باشید، مطمئنا استعمال از ابزار، فعالیت عاقلانه تریست. با مراجعه به پست رسمی گوگل درین حوزه می توانید اطلاعات بیشتری در زمینه ی تشکیل داد دستی نقشه سایت حصول فرمائید.

2. ثبت نقشه وبسایت در گوگل
شما میتوانید با مراجعه به گوگل سرچ کنسول و از طریق داشبورد آن مستقیما نقشه تارنما را به این موتور جستجو معرفی نمایید. قبل از ثبت نقشه وب سایت آن را استارت تست کرده تا خطاهای موجود را رفع فرمائید.

به طور ایده ال تعداد صفحه های ایندکس شده از نقشه سایت می بایست با تعداد تک تک آدرس های نوشته شده در آن یکسان باشد. به خیال و خاطر داشته باشید که ثبت نقشه وب سایت در گوگل سرچ کنسول به معنای معرفی مهمترین و گرانبها ترین صفحات وب سایت نیز می باشد. البته این فعالیت به طور صد در صد تضمین نمی کند که آحاد آدرس های مندرج ایندکس شوند.

مزایای ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول به طور خلاصه عبارتند از:

امداد به گوگل در فهم مجموع صفحات سایت
کشف خطاهای احتمالی و رفع نقص‌ ایندکس برخی صفحه ها
3. حق اولویت بندی اهمیت صفحه ها در نقشه تارنما
در هنگام رتبه بندی صفحه های، کیفیت کلی شیت از شاخص های مهم محسوب می شود.

در شرایطی که نقشه سایت ربات های گوگل را به هزاران کاغذ بی کیفیت منتقل کند، موتورهای جستجو اینطور تعبیر و تفسیر می کنند که تارنما شما وب سایتی نیست که کاربران معطل دیدن آن باشند، حتی در حالتی که صفحات بسیار بهتر دیگری نیز در سایت شما موجود باشد.

در عوض سعی کنید که در نقشه تارنما، ربات ها را به سمت مهمترین صفحات سایت هدایت فرمایید. این صفحات عموما عبارتند از:

صفحه ها بهینه وب سایت
صفحه های مشتمل بر تصاویر و کلیپ
صفحه های دارای محتوای اورجینال
صفحات جذاب برای کاربران مانند صفحات دارای نقد و بازرسی کاربران
4. فهم مشکلات ایندکس نشدن صفحه ها
در نسخه تازه گوگل سرچ کنسول بخشی به نام Coverage ساخته شده است که ایندکس نشدن صفحه های مندرج در نقشه سایت و علت این روایت گستردن داده می‌گردد. بنابراین می توانید از این راه به حل خطاها ورقه پرداخته و نقشه وب سایت باصرفه تری تشکیل داد نمایید.

5. درج تنها نسخه کانونیکال URL ها
در شرایطی که در وب سایت شما صفحه های مشابه زیادی وجود داشته باشد، بایستی صرفا نسخه کانونیکال آنها‌را در نقشه تارنما بیان نمایید. به عنوان مثال در حالتی که در سایت فروشگاهی شما رنگ های مختلف یک کالا دارای URL های متفاوتی باشند، می بایست به گوگل اعلام نمائید که کدام برگه، کاغذ مهم برای ایندکس شدن است.

در چنین شرایطی ربات های گوگل صرفا به ایندکس صفحه ها کانونیکال پرداخته و در Crawl Budget صرفه جویی می‌شود.

6. به کارگیری از متا تگ Robots به جای فایل robots.txt
درصورتی که عشق و علاقه مند به ایندکس یک برگه به خصوص نیستید می‌توانید به سادگی متا تگ robots با مقدار noindex,follow را به آن اضافه کنید.

این اقدام موجب خودداری از ایندکس ورقه شده و در عین موقتی اعتبار آن برگه به صفحه ها دیگر نیز انتقال می یابد. این تکنیک به ما کمک می کند تا از مزایای صفحه ها اساسی وب سایت که علاقه مند به مشاهده آن ها در نتایج جستجو نیستید بهره مند شوید.

اگر مشاهده کردید که ربات های گوگل به طور آراسته و به تعداد مفهوم داری مدام به صفحه ها غیر مهم سایت سر می‌زنند، میتوانید در صورت تشخیص از پایش آنها در فولدر robots.txt خودداری کنید.

7. عدم درج صفحه های دارای متا تگ noindex در نقشه وب سایت
برای seo Crawl Budget و عدم اتلاف آن باید از درج صفحه ها دارای متا تگ robots با مقدار noindex در نقشه وب سایت پرهیز فرمائید.

با درج چنین صفحات در نقشه وبسایت هم‌زمان به گوگل اعلام می‌کنید که این صفحات دارای اهمیت میباشند ولی نبایست ایندکس شوند. این دو پیغام به طور کامل در ناهمخوانی با یکدیگر بوده و وجود آن ها در کنار هم علامت مثبتی از باصرفه بودن نقشه وب سایت نمی‌باشد.

8. ایجاد کرد نقشه های سایت اتومات در وب سایت های تعالی
در سایت های بلندمرتبه بهتر میباشد که نقشه های وبسایت به طوری ساخته شوند که با تغییر مقدار متا تگ های robots یا حذف شدن صفحات، نقشه های وب سایت نیز به طور خودکار تغییر‌و تحول یافته و بروزرسانی شوند.

9. به کارگیری از نقشه های وب سایت XML و فیدهای RSS/Atom
فیدهای RSS/Atom موتورهای جستجو را هنگام بروزرسانی وب سایت مطلع میسازند.

گوگل پیشنهاد می کند که همزمان از نقشه های سایت و فیدهای RSS/ATOM برای کمک به موتورهای جستجو در درک هر چه زودتر بروزرسانی های سایت به کارگیری فرمائید. فیدهای RSS/ATOM برای کاربران نیز میتوانند بسیار اثرگذار باشند.

10. بروزرسانی مجال تغییر‌و تحول صفحه ها
هیچگاه عملکرد نکنید که با ویرایش مجال آخرین تغییر و تحول، موتورهای جستجو را وادار به سر زدن به کاغذ ای از سایت فرمائید، آنها در صورتیکه هیچ تغییری در محتوای آن نداده اید. این عمل ممکن هست ریسک زیادی برای سایت شما به یاروهمدم داشته باشد.

11. عدم توجه به تنظیمات priority
برخی از نقشه های وبسایت دارای ستونی به نام priority هستند که موتورهای جستجو را از ترازو حق اولویت صفحه ها مطلع میسازند.

با این که این پارامتر همچنان به وسیله گوگل هواخواهی می‌گردد، ولی در کارکرد حقیقی و واقعی آن تردید ها زیادی وجود دارد. حتی آقای Gary Illyes از گوگل سال پیش در توییتی اعلام نمود که گوگل جمعاًًَ این پارامتر را نادیده می‌گیرد.

12. کاهش حجم پوشه نقشه وبسایت
هرچقدر حجم فولدر نقشه سایت شما کمتر باشد، فشار کمتری بر روی سرور ایجاد خواهد شد.

گوگل و بینگ ماکسیمم حجم قابل دفاع در قرائت نقشه های وبسایت را در سال 2016 از 20 به 50 مگابایت افزایش داده اند. با این هم اکنون خوب میباشد که از حجم این فولدر کاسته و درج صفحه های فرود مهم وب سایت را در حق تقدم قرار دهید.

13. ساخت یک سری نقشه تارنما
در صورتی‌که تعداد URL های تارنما شما بیش از 50000 می باشد بایستی اقدام به تشکیل داد نقشه تارنما دومی نمائید. چرا که نقشه های تارنما به این عدد محدود شده اند.

با این که این عدد برای اکثر اوقات وب سایت ها غیر قابل دستیابیست، اما برخی تارنما های تعالی وجود دارند که با دقت به تعداد زیاد URL نیاز به یکسری نقشه سایت خواند داشت. برای مثال وب سایت های فروشگاهی گران قدر ممکن میباشد که به خیال و خاطر خیل‌عظیم تولید ها نیاز به ساخت نقشه های وب سایت اضافه ای داشته باشند.

آقای جان مولر در اینجا توضیحی درباره ایجاد کرد نقشه سایت در وبسایت هایی که دارای بیشتراز 50000 یو آر ال هستند ارائه کرده است.





:: برچسب‌ها: دوره آموزش سئو ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: